Preview

Siberian Journal of Philosophy

Advanced search

The ‘Post-Truth’ Phenomenon in Modern Media Communication

https://doi.org/10.25205/2541-7517-2021-19-1-42-51

Abstract

The article is devoted to the analysis of the sociocultural phenomenon of ‘post-truth’ in the modern communication space and the model of mass communication that is formed on this basis. Empirical manifestations, philosophical foundations and social determinants of the phenomenon are investigated; an attempt is made to elucidate the sociocultural essence of post-truth in conjunction with the phenomena of ‘post-democracy’ and ‘post-journalism’, a forecast of the effects of the subjects of communication following the attitudes of postmodern philosophy is given. The authors pay special attention to the comparison of the positions of theorists of mass communication, showing the ambivalence of the analyzed phenomena and the ambiguity in the assessments of the phenomena and situations under consideration.

About the Authors

I. V. Fotieva
Altai State University
Russian Federation


T. A. Semilet
Altai State University
Russian Federation


References

1. Бортников Н. А., Пунгина А. П. Визуальный политический интернет-мем как инструмент постправды // Политика постправды и популизм в современном мире: Материалы Всерос. науч. конф. с международным участием. СПб.: Скифия-принт, 2017. С. 38-40.

2. Глухова А. В. Постфактическая демократия и политика постправды: как защитить реальность? // Личность, общество, власть: прошлое и современность: Материалы XII Регион. науч. конф. Воронеж: ИД ВГУ, 2018. С. 368-373.

3. Жолудь Р. В. «Эра постправды» в западной журналистике: причины и последствия // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2018. № 3. С. 117-123.

4. Морозов А. В. Ответ на вопрос: что такое постправда? Перспектива проблематологии // Горизонты гуманитарного знания. 2019. № 3. С. 93-105.

5. Попова О. В., Ачкасов В. А., Баранов Н. А. и др. Политика «постправды» и популизм / Под ред. О. В. Поповой. СПб.: Скифия-принт, 2018.

6. Резник Г. М. Журналистика в мире постправды // Мировое развитие проблемы предсказуемости и управляемости: Материалы XIX Междунар. Лихачевских научных чтений. СПб.: Изд-во СПбГУПТД, 2019. С. 202-204.

7. Рорти Р. Философия и зеркало природы. Новосибирск: Изд-во НГУ, 1997.

8. Синельников Д. П. Постправда и проблема современного коммуникационного пространства // Век информации. 2018. Т. 1, № 2. С. 329-330.

9. Труфанова Е. О. Истина, знание и реальность в эпоху «постправды» // Поиск истины как аксиологическая парадигма гуманитарного знания: прошлое, настоящее, будущее: Материалы VII Иоанновских научных чтений. М.: Летний сад, 2018. С. 17-25.

10. Шушпанова И. С. «Постправда» в социальной реальности: риски и угрозы // Социологические исследования. 2018. № 12. С. 94-104.

11. Keyes R. Post-Truth Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life. New York, St. Martin’s Press, 2004.

12. McComiskey B. Post-truth rhetoric and composition. Boulder, University Press of Colorado , Utah State University Press, 2017.

13. Sedgwick E. K. Epistemology of the Closet. Berkly, University of California Press, 1990.

14. Siebert F. S., Peterson T., Schramm W. Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do. Urbana, University of Illinois Press, 1956.


Review

For citations:


Fotieva I.V., Semilet T.A. The ‘Post-Truth’ Phenomenon in Modern Media Communication. Siberian Journal of Philosophy. 2021;19(1):42-51. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2541-7517-2021-19-1-42-51

Views: 712


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-7517 (Print)